Efter veckor fyllda med planering, bokningar och förberedelser drog så årets Äventyrsverksamhet igång på riktigt under kvällen. Många av föräldrarna till förskolans barn födda 2007 slöt upp till kvällens informationsmöte om den kommande verksamheten i Äventyrsgruppen.
Utanför fönstren föll mörkret och det var halsduk och mössa på. Men de som valt att trotsa vädrets makter och ansluta till mötet belönades med fika och en hel del matnyttig information.
Förskolans chef Célié inledde själva mötet med att hälsa alla välkomna och delge lite om bakgrunden till Äventyrsgruppen. Vi i personalstyrkan – Elisabeth och Jimmy - tog sedan över taktpinnen och redogjorde lite för våra tankar om det som komma skall. Vi berättade lite om den veckostruktur som vi valt och hur vi hoppas att allt ska fungera. Vi konstaterade också att tålamod är en dygd och att barnen kommer att älska sin nya vardag efter ett tag.
Under mötet delgav vi som sagt en hel del information om det som komma skall och nedan finns några av de saker som är bra att tänka på inför det som komma skall:
I vår är vi 12 barn och två vuxna som kommer att bilda Äventyrsgruppen.
Gruppens pedagogiska verksamhet pågår varje dag mellan 8-16 (pedagogisk tid 9-15).
Om ditt barn äter frukost på förskolan kommer denna att serveras i Smultronet/Kastanjens lekhall. Denna plats kommer också att fungera som vår fasta punkt i tillvaron. Det är här som vi startar och avslutar vår dagliga verksamhet och det är även här som vi håller till om vädrets makter är på uselt humör.
Klockan 9.00 (enstaka tillfällen kan det bli tidigare) samlas Äventyrarna i lekhallen eller på gården för uppstartssamling och förberedelser inför dagens strapatser.
Största delen av dagen är förlagd utomhus och barnen behöver kläder anpassade efter väderlek. Vi kommer att promenera en del så bekväma och varma skor är ett måste.
Barnen behöver ha med sig en rymlig ryggsäck till förskolan
som bör innehålla:
regnkläder
gummistövlar
strumpor och underkläder
extra vantar
byxor/strumpbyxor
tjock tröja
t-shirt
Viktigt att ni som föräldrar fyller på ryggsäckarna efter hand och håller
dem uppdaterade.
OBS! Det är viktigt att komma i tid till gruppens aktiviteter då vi ofta kommer åka iväg med bokade bussar osv. och alltså inte har möjlighet att vänta in några barn.
Då övriga avdelningar på förskolan är fullbelagda finns det heller ingen möjlighet för dem att ta emot barn som kommer efter det att vi åkt iväg.
Det är också viktigt att meddela om barnen är sjuka eller uteblir från verksamheten av någon anledning. Sjukanmälan görs direkt till Äventyrarnas mobiltelefon, som vi kommer att meddela numret till snarast möjligt. Vi kommer alltid ha med oss vår mobiltelefon så vi är nåbara under hela dagarna om det skulle vara något.
Efter vår genomgång tilläts föräldrarna ställa frågor och berätta lite om sina funderingar.
Det blev en trevlig kväll i all sin enkelhet och vi känner att det finns en optimism även bland gruppens föräldrar inför det som är i antågande. Vi vill ta tillfället i akt och tacka alla er som deltog under kvällen.
Efter ca en timme gick var och en hem till sitt och Äventyrsgruppens verksamhet 2012 är igång.
1 mars sprätter vi loss på riktigt.
Lite sol och värme beställs härmed till dess – hör ni det, SMHI?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar